استخراج سلولهای بنیادی پانکراس از موش

 دانشمندان موفق به رشد سلولهای بنیادیی شدند که دارای  توانایی تبدیل  به دو نوع  مختلف از سلولها برای تشکیل یک پانکراس سالم هستند. این گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Hans Cleversاز انستیتو Hubrechtدرهلند سلولهای بنیادی را از پانکراس موش جدا کرده و  رشد دادند، اینکار را بروی سیستم کشت 3 بعدی که قبلاً توسط آنها طراحی شده بود ، انجام دادند.

 نتایج این تحقیق در مجله ی EMBOمنتشر شد . سرانجام دانشمندان روشهایی را برای  ترمیم سلولهای بتا یا سلولهای مجرای پانکراس تخریب شده، یافتند. مولکولهای پیام رسان سلول که بنام Wnts  و پروتئینی به نام Lgr5شناخته می شوند برای تولید سلولهای بنیادی بالغ که بتوانند رشد کرده و به سرعت تقسیم شوند، ضروری می باشند.

دکتر Cleversمی گوید: اگر چه این مسیرهای پیام رسانی ومولکولهای آنها در پانکراس بالغ غیر فعال هستند اما ما راهی برای فعال کردن مسیر Wntبه منظور تولید سلولهای بنیادی پانکراس ازموش یافتیم که قابلیت تکثیر و رشد داشته باشند.

 او می افزاید : ما توانستیم با تغییر  وضعیت رشد این سلولها ، دو نوع مختلف سرنوشت را برای این سلولهای بنیادی  تعیین کنیم و بتوانیم تعداد زیادی سلولهای بتای پانکراس یا سلولهای مجرای پانکراس تولید کنیم.

 او می گوید: این کار هنوز درمرحله ی بسیار ابتدایی خود است و قبل از اینکه برای کشت سلولهای انسانی بتوان از آن استفاده نمود باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دراین تحقیق پانکراس موش به طریقی تغییر داده شد که سلولهای مجرا بتوانند تکثیر و تمایز یابند.

 برخی از سلولها در این جمعیت جدید، سلولهای بنیادی بودند که قادر به بازسازی مجدد خود هستند. دانشمندان توانستند این سلولها را در محیط کشت، رشد دهند تا تعداد زیادی از سلولهای پانکراس یا خوشه های بسیار ریزبافتی که به آن ارگانوئید معروفند، تشکیل شود.

 استراتژیهای درمانی برای بیماریهای پانکراس به دلیل فقدان سیستم کشت سلولی برای جایگزین نمودن بافت تخریب شده در لوله ی آزمایش یا در ظروف آزمایشگاهی هنوز با مشکل مواجه است. روشهای جایگزین نظیر پیوند بافت به دلیل کمبود اهداء کنندگان عضو و امکان رد پیوند دچار محدودیتهایی است .

این تحقیق، دسترسی به تعداد نامحدودی از سلولهای بنیادی لوزالمعده را برای  توسعه ی مداخلات درمانی مفید برای بیماریهای پانکراس نظیر دیابت امکان پذیر نموده است. قدم بعدی دانشمندان شامل بهبود روشهای کشت سلولی دراین تحقیق و بررسی روشهای  توسعه ی رویکردهای درمانی برای سلولهای پانکراس انسان است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130917113018.htm